Vincent Willem van Gogh was een Nederlands kunstschilder. Zijn werk valt onder het postimpressionisme, een kunststroming die het negentiende-eeuwse impressionisme opvolgde. Van Goghs invloed op het expressionisme, het fauvisme en de vroege abstractie was enorm en kan worden gezien in vele andere aspecten van de twintigste-eeuwse kunst. Het Van Gogh Museum in Amsterdam is gewijd aan het werk van Van Gogh en zijn tijdgenoten.
Volledige naam: Vincent Willem van Gogh
Geboren: 30 maart 1853, Zundert
Overleden: 29 juli 1890, Auvers-sur-Oise






Zonnebloemen
Zonnebloemen is een serie stillevens (olieverf op doek) gemaakt door de Nederlandse kunstschilder Vincent van Gogh.
Van de serie zonnebloemen bestaan er drie schilderijen met vijftien zonnebloemen in een vaas en twee schilderijen met twaalf zonnebloemen in een vaas. Van Gogh schilderde eerst de Vaas met de twaalf zonnebloemen, die in het Neue Pinakothek-museum in München in Duitsland hangt. Dan de eerste van de Vaas met vijftien zonnebloemen, die in de National Gallery in Londen hangt, gemaakt in augustus 1888 toen hij in Arles in Zuid-Frankrijk woonde. De latere schilderijen zijn ontstaan in januari 1889. Van Gogh Museum Collectie
De sterrenacht
Vaak wordt het schilderij geassocieerd met de woorden van Vincent van Gogh: “Waarom, vraag ik me af, zouden de stralende stippen in de lucht niet net zo makkelijk te bereiken zijn als de zwarte stippen op de kaart van Frankrijk? Net zoals we de trein naar Tarascon of Rouen nemen, gebruiken we de dood om naar de sterren te reizen.” Hij schreef dit in een brief aan zijn broer Theo die hij verzond vanuit Arles op 9 of 10 juli 1888. Van Gogh Worldwide


De irissen
Het doek werd geschilderd kort voor de eerste opname van Van Gogh in de psychiatrische inrichting van Saint-Paul-de-Mausole in Saint-Rémy-de-Provence. In zijn correspondentie noemde hij het werk “de bliksemafleider voor mijn ziekte”. Er is een grote spanning en ongedurigheid waarneembaar in de uitwerking. Qua stijl is de invloed waarneembaar van de Japanse prentkunst, zoals in veel van zijn werken.
De eerste eigenaar was de Franse kunstcriticus en anarchist Octave Mirbeau, die een van de eerste bewonderaars van Vincent van Gogh was.
In 1987 werd het het duurste schilderij dat tot dan ooit was verkocht. Het werd verkocht voor AUS$ 54.000.000 aan zakenman Alan Bond, maar hij had niet genoeg geld en moest het verkopen. Het is nu in eigendom van het J. Paul Getty Museum in Los Angeles.Van Gogh Museum
